Γιώργος Παναγιωτάκης: Ένας απολογισμός

Ο Γ. Παναγιωτάκης, καθηγητής του Τμήματος Ιατρικής, ήταν ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών το διάστημα 2010-2014, την περίοδο που η Ελλάδα έζησε την κρίση, ενώ στα Πανεπιστήμια επιχειρήθηκε μια σημαντική τομή με το νόμο Διαμαντοπούλου, παράλληλα με τα προβλήματα της υποχρηματοδότησης και διαθεσιμότητας του προσωπικού. Ως Πρύτανης, δέχθηκε κριτική, γιατί δεν παραιτήθηκε στις αρχές του 2013, ενώ, από την άλλη, συμπεριλήφθηκε από τα μέσα ενημέρωσης στα πρόσωπα της χρονιάς για την Πάτρα, αφού θεωρήθηκε μείζον επίτευγμα το ότι οι φοιτητές δεν έχασαν ούτε μία ώρα μάθημα, παρά τις πολύμηνες κινητοποιήσεις των διοικητικών υπαλλήλων.

Το @UP του έθεσε μερικές καίριες ερωτήσεις με την ευκαιρία της ολοκλήρωσης της θητείας του:

@UP: Ποιά θεωρείτε τα σημαντικότερα επιτεύγματα της θητείας σας;

Παρά τα προβλήματα που υπήρχαν, με τη στήριξη της πλειοψηφίας του Ιδρύματος, επιτρέψτε μου να αναφέρω τα εξής :

Κατ’ αρχάς, μείζον επίτευγμα αποτελεί η αλλαγή ‘‘Ακαδημαϊκής Κουλτούρας’’. Έννοιες, όπως αξιολόγηση, αριστεία και επιχειρηματικότητα δεν είναι πλέον απαγορευμένες. Επίσης, η υπεράσπιση της αξιοπρέπειας του Ιδρύματος και των μελών του, αφού αντιμετωπίστηκαν επιθέσεις κατασυκοφάντησης από οργανωμένα συμφέροντα και πολιτικά πρόσωπα. Επίσης, επίτευγμα είναι η διοικητική ηρεμία, παρά τις δυσκολίες και ασάφειες του νέου μοντέλου διοίκησης (Συμβούλιο, κλπ).

Άλλο μεγάλο επίτευγμα ήταν η ασφάλεια και η πάταξη της παραβατικότητας: η τοποθέτηση θυρών ασφαλείας, η πρόσληψη συμβασιούχων φυλάκων, η ελεγχόμενη είσοδος αυτοκινήτων κατά τις νυκτερινές ώρες, η απομάκρυνση ομάδας Ρομά με παραβατική συμπεριφορά, η αποτροπή αυτοσχέδιων μηχανοκίνητων αγώνων.

Ως προς τη διαφάνεια και την κοινωνική Λογοδοσία: η ενημέρωση της κοινωνίας με άρθρα και συνεντεύξεις τύπου, η έκδοση του περιοδικό @UP, η λειτουργία του Βήματος Διαλόγου.

Ακαδημαϊκά Θέματα: Ομαλή υλοποίηση σχεδίου ‘‘Αθηνά’’, ο αγώνας για διορισμό εκλεγμένων μελών ΔΕΠ και υπεράσπιση διοικητικών υπαλλήλων υπό διαθεσιμότητα, η υλοποίηση του παραρτήματος διπλώματος, η κατάρτιση Οδικού Χάρτη για πρωτοετείς φοιτητές, η κατάρτιση του Οργανισμού Ιδρύματος, η ίδρυση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού και του Κέντρου Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Πολυμέσων, η επαναλειτουργία του Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) του Πανεπιστημίου.

Ως προς τα φοιτητικά θέματα: Σε συνεργασία με το Ίδρυμα Νεότητας, η υποστήριξη της φοιτητικής μέριμνας, η ενοικίαση δωματίων σε ξενοδοχεία, η σίτιση φοιτητών. Η στήριξη της Δομής Απασχόλησης και Σταδιοδρομίας (ΔΑΣΤΑ), η υποστήριξη των πολιτιστικών ομάδων, η αύξηση αριθμού υποτροφιών ‘‘Μεντζελόπουλος’’, η υποστήριξη λιμνάζοντων φοιτητών για περάτωση σπουδών.

Ως προς την υποστήριξη της Έρευνας: Η αναβάθμιση και οργάνωση των υπηρεσιών του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας, η επαναπροκήρυξη προγραμμάτων ‘‘Καραθεοδωρής’’, η συμμόρφωση με την Ευρωπαϊκή Χάρτα Ερευνητή.

Επίσης, η θεσμοθέτηση/αναβάθμιση υγιεινής και ασφάλειας: Η σύνταξη Οδηγού, ο ορισμός μηχανικών ασφαλείας, η δρομολόγηση πρόσληψης ιατρού εργασίας.

Ως προς την οικονομική επιβίωση: Για την αντιμετώπιση της δραματικής μείωσης του προϋπολογισμού και της υφαρπαγής των αποθεματικών έγιναν ή δρομολογήθηκαν σημαντικές μειώσεις στις δαπάνες ΔΕΗ (νέα σύμβαση, εγκατάσταση μετρητών ενέργειας στα κτίρια με online καταγραφή), σταθερής τηλεφωνίας (νέα σύμβαση), κινητής τηλεφωνίας (νέα σύμβαση, μείωση δικαιούχων). Μείωση λειτουργικών εξόδων μέσω μεγάλων διαγωνισμών, δρομολόγηση εκτύπωσης πτυχίων στο Πανεπιστήμιο.

Κτιριακές Εγκαταστάσεις και Υποδομές: Εκτεταμένες ανακαινίσεις/παρεμβάσεις σε κτίρια και εξωτερικούς χώρους, ολοκλήρωση κτιρίου Κλινικών Λειτουργιών Τμήματος Ιατρικής, ολοκλήρωση κτιρίου και μεταφορά Τμήματος Φαρμακευτικής, περιβάλλων χώρος Ιερού Ναού, έναρξη κατασκευής μονοπατιών, υποστήριξη ΑΜΕΑ, δημιουργία μητρώου παγίων, λειτουργία διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.

Θέση Πανεπιστημίου στην Ελλάδα και Διεθνώς: Αύξηση αριθμού συνεργαζoμένων Πανεπιστημίων, οργάνωση Συνόδου Πρυτάνεων, οργάνωση εκδηλώσεων 50χρονων και δημιουργία επετειακού υλικού, δρομολόγηση νέου ιστοτόπου.

Διαρκής προσπάθεια για αναβάθμιση των σχέσεων με την τοπική κοινωνία: Συνεργασία με Πολιτιστικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων, Δημοτική Βιβλιοθήκη, Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αθλητικούς φορείς. Υποστήριξη πολιτιστικών εκδηλώσεων και φορέων εθελοντών. Στήριξη του Κέντρου Δωρητών Μυελού των Οστών (ΚΕΔΜΟΠ) και του Μουσείου Επιστημών και Τεχνολογίας.

@UP: Ποιές ήταν οι πιο δύσκολες στιγμές που ζήσατε ως Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών;

Οι δύσκολες στιγμές που ζήσαμε οι συνεργάτες μου και εγώ ήταν αρκετές. Ιδιαίτερη αναφορά οφείλω να κάνω στις έντονες λεκτικές και σωματικές επιθέσεις που βιώσαμε από ομάδα Ρομά, μαζί με ‘‘αντεξουσιαστές’’ και εξωπανεπιστημιακούς κατά τη διάρκεια των προσπαθειών μας για απομάκρυνση των Ρομά και τη φύλαξη του Ιδρύματος κατά τις νυκτερινές ώρες (με δικαστικές αποφάσεις). Αποκορύφωμα αυτών υπήρξε η εγκληματική επίθεση που δέχτηκα από ομάδα ‘‘αντεξουσιαστών’’.

@UP: Ποιά ήταν αυτά που ξέρετε ότι έπρεπε να γίνουν στο Πανεπιστήμιο και δεν πραγματοποιήθηκαν;

Δυστυχώς, οι αλλαγές στο οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο άλλαξαν τις προτεραιότητες που είχαμε να αντιμετωπίσουμε ως Πρυτανική Αρχή. Δεν καταφέραμε να ασχοληθούμε με πιο συστηματικό τρόπο με τη λεγόμενη ‘‘καθημερινότητα’’ του Ιδρύματος. Ενδεικτικά, αναφέρω ζητήματα παρουσίας και υποχρεώσεων μελών ΔΕΠ, αναβάθμιση εκπαιδευτικής διαδικασίας, περαιτέρω εξωστρέφεια, προσέλκυση χορηγών και υποστήριξη της αριστείας. Επίσης, παρά την κατοχύρωση του σήματος του Πανεπιστημίου για εμπορική χρήση, δεν μπορέσαμε να προχωρήσουμε σε εκμετάλλευσή του.

@UP: Ήσασταν Πρύτανης πριν και μετά το νόμο Διαμαντοπούλου. Ποιά τα θετικά και ποιά τα αρνητικά του σημεία κατά τη γνώμη σας;

Είναι ένα μεγάλο θέμα που απαιτεί εκτενή απάντηση. Για το λόγο αυτό, αν δοθεί η ευκαιρία, θα μπορούσα να απαντήσω σε ένα από τα επόμενα τεύχη του @UP.

@UP: Και μια προσωπική ερώτηση: Πώς είναι μετά από 4 έντονα χρόνια διοίκησης να επιστρέφετε στο εργαστήριο σας;

Μετά από τέσσερα χρόνια μακριά από το μέτωπο της έρευνας και της εκπαίδευσης είναι πραγματικά δύσκολη η επιστροφή στο εργαστήριο και την ακαδημαϊκή καθημερινότητα. Η αγάπη και η στήριξη των συνεργατών και φοιτητών μου και η θερμή υποδοχή από τους συναδέλφους στο Τμήμα κάνουν ήδη την επιστροφή αυτή πιο εύκολη, δημιουργική και ευχάριστη.