Το άγαλμα της νότιας εισόδου

>>Το άγαλμα της νότιας εισόδου βανδαλισμένο

Νότια είσοδος της Πανεπιστημιούπολης. Μόλις περάσαμε τη γέφυρα του ποταμού και το λεωφορείο αρχίζει να αγκομαχάει στην ανηφόρα. Μια ευχάριστη έκπληξη: μας καλωσορίζει ένα άγαλμα. Δύο αφαιρετικές φιγούρες, μία σφαίρα, μία σπειροειδής κατασκευή, τρεις κεραίες που εκτινάσσονται προς τον ουρανό, ένας πίδακας από ανοξείδωτο χάλυβα… συμβολισμός για τη γνώση και την εξέλιξή της!

Αναζητάμε την ιστορία αυτού του αγάλματος. Είναι ένα γλυπτό του Χρήστου Ρηγανά και κατασκευάστηκε στο πλαίσιο του πρώτου Συμποσίου Γλυπτικής που έγινε την άνοιξη του 1996. Ήταν τότε που, με εμπνευστή τον πρύτανη Σταμάτη Αλαχιώτη, έγιναν τα περισσότερα έργα της υπαίθριας γλυπτοθήκης του Πανεπιστημίου. Εκείνο το διάστημα, ο Χρήστος Ρηγανάς που ζει και δουλεύει σήμερα στην Καλαμάτα, κοντά 40 χρόνων τότε, ήρθε και πήρε μέρος στο συμπόσιο. Μας άφησε το έργο του, όπως έχει κάνει με τα εμβληματικά του έργα σε τόσα μέρη της Ελλάδας, ακόμη και στην Κύπρο. «Η γλώσσα γραφής της δουλειάς μου, όπως ο ίδιος λέει, πάντα ήταν αφαιρετική, όχι με αυθαίρετο τρόπο, αλλά με γνώση που έρχεται από τη φύση, μέσα από τα σχήματα που κυριαρχούν γύρω μας».

Κάποιος πέρασε ένα βράδυ και άφησε το αποτύπωμά του πάνω στο έργο. Η στιλπνή επιφάνεια του μαρμάρου δεν χωρούσε παραπάνω σύμβολα: Θ3. Χρησιμοποιήθηκε και η βάση για την υπογραφή. Είναι ο εκπρόσωπος της ομάδας των Navajo Antifa. Προχωράμε, με την ευκαιρία, την αναζήτηση και τους συναντάμε στα γραπτά τους.  Λένε: «αγωνιζόμαστε μέσα και έξω από τα γήπεδα. Ενάντια στον φασισμό και τον ρατσισμό, και ενάντια στην σαπίλα του "μοντέρνου" ποδοσφαίρου. Πατρίδα μας όλη η Γη και μια ζωή Παναχαϊκή». Η αφαιρετική φόρμα του Ρηγανά παίζει έναν εμφατικό ρόλο σε αυτή τη δήλωση.