Ένα βήμα για τις συγγραφικές ανησυχίες της πανεπιστημιακής μας κοινότητας: «Η βιβλιοθήκη μόλις είχε ανοίξει...»

Μικροαφήγηση, μικροδιήγημα, sudden fiction, flash fiction, minifiction, microfiction είναι μερικοί από τους όρους που χρησιμοποιούνται για μια αφηγηματική φόρμα που τα τελευταία τριάντα χρόνια γνωρίζει τεράστια άνθιση και μεγάλη ποικιλία. Στους παραπάνω όρους πρέπει να προστεθεί η ευρηματική περίφραση «Ιστορίες μπονζάι» που υιοθέτησε για το ιστολόγιο που δημιούργησε ειδικά γι’ αυτή τη φόρμα από το 2010 ο ποιητής και εκδότης Γιάννης Πατίλης ( https://bonsaistoriesflashfiction.wordpress.com/ ). Καρπός της καινούργιας σχέσης μας με τον χρόνο, όπως διαμορφώθηκε από την ιλιγγιώδη εξέλιξη της τεχνολογίας, το μικροαφήγημα, ωστόσο, έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα, στον Ησίοδο και τους μύθους του Αισώπου, στα παραμύθια της Ανατολής, τον Βοκάκκιο και τις μεσαιωνικές αφηγήσεις, ενώ στον 19ο και τον 20ό αιώνα μεταμορφώθηκε δραματικά, καθώς καλλιεργήθηκε με συστηματικότητα από μείζονες Ευρωπαίους και Αμερικανούς συγγραφείς, τον Πόε, τον Μπέρνχαρντ, τον Κάφκα, τον Μπόρχες, για να περιοριστώ στους διαμορφωτές του είδους. Την τελευταία τριακονταετία, η μικροαφήγηση, αναδεικνύει την πρωτεϊκή της φύση, καθώς εμφανίζεται προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις του αναγνώστη του 21ου αιώνα, αλλά και πληθωριστική, αφού διαχέεται με μεγάλη ευκολία ακόμη και μέσω Twitter ή SMS. Και όσο περισσότερο ανθίζει τόσο περισσότερο θολώνει η ειδολογική της ταυτότητα, και συνακόλουθα πυκνώνουν οι μελέτες, και άρα οι θεωρητικές διαφωνίες ως προς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ενός είδους που από τη μια μεριά τείνει να αυτονομηθεί από το μικρό διήγημα με το οποίο συγγενεύει, και από την άλλη προσπαθεί να κατακτήσει την ιδιοπροσωπία του. Η Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Πατρών, εκφράζοντας το κέφι και την εγρήγορση του ανθρώπινου δυναμικού που τη στελεχώνει, προκήρυξε διαγωνισμό μικροαφηγήματος, με στόχο να αναδείξει τις συγγραφικές ανησυχίες της πανεπιστημιακής κοινότητας, αλλά και να συμβάλει στη συζήτηση για ενα είδος ιδιαίτερα απαιτητικό, αφού απαιτεί μινιμαλιστική έκφραση, οριακή οικονομία, ένταση, αλλά, συγχρόνως, και αφηγηματικότητα. Έχοντας κατά νου ότι πολλοί καταξιωμένοι συγγραφείς ξεκίνησαν τη συγγραφική τους πορεία και αναδείχθηκαν μέσα από παρόμοιους διαγωνισμούς, αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον τη συμμετοχή όλης της πανεπιστημιακής κοινότητας.
 
(Για τη μικροαφήγηση βλ. http://www.greeklanguage.gr/sites/default/files/digital_school/selidodeiktes_gia_ti_logotehnia.pdf )
(Για τον διαγωνισμό βλ. http://www.lis.upatras.gr/blog/2016/10/05/competition/).