Καλό "αποδοτικό" διάβασμα... η εξεταστική... is coming!

Διανύοντας το δεύτερο μήνα του εξαμήνου, όλοι βλέπουμε την εξεταστική να πλησιάζει απειλητικά και εξοικειωνόμαστε με την ιδέα να εντατικοποιήσουμε το διάβασμά μας, για να εξασφαλίσουμε μια επιτυχημένη εξεταστική.

Για κάποιους, όμως, τα πράγματα ίσως να είναι πιο δύσκολα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα ευλόγως θα αφορά τους πρωτοετείς, λόγω της αλλαγής του μέχρι τώρα τρόπου διαβάσματός τους. Σε εξίσου δυσμενή θέση βρίσκονται και φοιτητές μεγαλύτερων ετών των οποίων το διάβασμα δεν αποδίδει όπως θα ήθελαν, πιθανώς γιατί δεν έχουν βρει τον κατάλληλο για αυτούς τρόπο. Ας μην ξεχνάμε όμως και αυτούς που για κάποιο διάστημα άφησαν τα ακαδημαϊκά έδρανα και πασχίζουν να προσαρμοστούν ξανά.

Για αυτούς τους λόγους, λοιπόν, ψάξαμε τρόπους για να διαβάζουμε εύκολα, γρήγορα και αποδοτικά!

Εν αρχή ην η γνωστική ψυχολογία: ασχολείται με τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν, για να μετατραπούν οι προσλαμβάνουσες πληροφορίες σε γνώσεις. Προσαρμόζεται στο ατομικό στυλ του καθενός, αλλά τα βασικά που βοηθούν στη σωστή απομνημόνευση, η οποία θα περάσει τις πληροφορίες στην μακροπρόθεσμη μνήμη, είναι:

  •  Η επανάληψη: με όποιον κλάδο και αν ασχολείστε (θετικό/ θεωρητικό) σίγουρα θα χρειαστεί να επαναλάβετε κάτι για να το μάθετε. Άλλωστε, "επανάληψη μήτηρ πάσης μαθήσεως".

 

  •  Το ψυχολογικό πλαίσιο μάθησης: η ψυχολογία είναι το παν, μιας και διαβάζουμε καλύτερα όταν είμαστε χαρουμένοι ή όταν έχουμε αυτοπεποίθηση.

 

  •  Ο ενεργητικός ρόλος του μελετητή: επιβάλλεται να μαθαίνουμε και όχι να μας μαθαίνουν. Μόνο αν πάρουμε μέρος στη διαδικασία της μάθησης θα αφομοιώσουμε τις πληροφορίες.
  •  Κίνητρα/σκοπός/στόχος: Θα βοηθήσει πολύ να τα σκέφτεσαι τις στιγμές που νομίζεις πως δεν αντέχεις άλλο.

Καθοριστικό ρόλο στη μάθηση έχει το νευρικό σύστημα και κυρίως η δομή του, σύμφωνα με την οποία,οι πληροφορίες αποθηκεύονται στους δεντρόμορφους δενδρίτες του. Με αφορμή αυτό, ο Tony Buzan επινόησε τους Νοητικούς Χάρτες (Μind Μap), δηλαδή την σχεδιαγραμματική απεικόνιση των σημειώσεων που κάνουμε για να διευκολύνουμε τον εγκέφαλο να μάθει. Ο τρόπος είναι απλός: ξεκινάμε βάζοντας στο κέντρο το σύμβολο της κεντρικής ιδέας και με κλαδιά συνεχίζουμε προς τα έξω γράφοντας μια λέξη ή ένα σύμβολο τη φορά. Αυτός ο τρόπος βοηθάει και στην απομνημόνευση, αλλά και στην ανάκληση πληροφοριών.

Αν όλα αυτά σάς φαίνονται περίπλοκα, ξεκινήστε με τη συλλογή "καλών" σημειώσεων, με διάβασμα σε αναγνωστήρια/βιβλιοθήκες με παρέα ή χωρίς ή ,τέλος, δελεάστε τον εαυτό σας με ένα ταξίδι-δώρο στο τέλος της εξεταστικής.

ΥΓ1: Μην αγχώνεστε! Ο φόβος και το άγχος σβήνει τις τράπεζες μνήμης και ο εγκέφαλος κατεβάζει ταχύτητα.

ΥΓ2: Στην αρχαία Ελλάδα, για να βελτιώσουν τη συγκέντρωση και τη μνήμη φορούσαν στεφάνι δεντρολίβανου! Μην εκπλαγείτε, λοιπόν, αν δείτε κάποιο συμφοιτητή σας στο αμφιθέατρο δεντρολιβανόστεφανωμένο! Ξέρει τι κάνει!

Σύνταξη: