ROBOTS@MET: Εκπαιδευτική Ρομποτική για παιδιά

>>Οι μικροί ρομποτιστές ποζάρουν για τον φακό

Η δράση εκπαιδευτικής ρομποτικής Robots@MET είναι μία αμιγώς εθελοντική δραστηριότητα, η οποία απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 8-12 ετών. Αποτελείται από 16 έμπειρους προπονητές αλλά και εθελοντές οργάνωσης/διαχείρισης. Είναι το αποτέλεσμα της τεχνογνωσίας των μελών της ομάδας και της ενασχόλησής τους με την επιστήμη της ρομποτικής, για περισσότερα από 20 χρόνια, που πήρε μορφή μόλις πριν από 5 μήνες, ως μία δραστηριότητα του Πανεπιστημίου Πατρών μέσω του Μουσείου Επιστημών και Τεχνολογίας (ΜΕΤ).

Ας γνωρίσουμε την δραστήρια ομάδα με τη βοήθεια του κ. Παναγιώτη Κουστουμπάρδη, διδάκτορα Ρομποτικής και Ε.ΔΙ.Π. στο Τ.Μ.Α.Μ., και βασικού συντελεστή της όλης προσπάθειας.

Θέλετε να μοιραστείτε με τους αναγνώστες του @Up πληροφορίες σχετικά με την εκπαιδευτική ρομποτική για παιδιά; Τι είναι και πώς επιδρά στους μαθητές αυτή η ενασχόληση;

Η εκπαιδευτική ρομποτική ουσιαστικά εισάγει τα παιδιά στον κόσμο του STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) με έναν εύκολο, κατανοητό και διασκεδαστικό τρόπο. Μέσω αυτής, έρχονται σε επαφή με τη λογική του προγραμματισμού, των κατασκευών και των φυσικών επιστημών, εφαρμόζοντας τις βασικές σχολικές τους γνώσεις. Τα 71 παιδιά που συμμετέχουνπροέρχονται από 19 σχολεία της Δυτικής Ελλάδας, γεγονός που κάνει τη διαδικασία ακόμη πιο ενδιαφέρουσα. Είναι μία ομαδική δραστηριότητα, όπου τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, επιδιώκοντας να βγάλουν τον καλύτερό τους εαυτό προς όφελος της ομάδας και των ρομποτικών κατασκευαστικών απαιτήσεων. Τα ρομπότ που κατασκευάζουν ποικίλλουν ανάλογα με το γνωστικό επίπεδο των παιδιών: από πολύ απλά (μηχανισμοί κίνησης), μέχρι πιο σύνθετα (ρομπότ που αναγνωρίζουν και αποφεύγουν εμπόδια). Είναι μία διαδικασία μέσω της οποίας οξύνεται ο τρόπος σκέψης των παιδιών για τη λύση προβλημάτων.

Ποιος είναι ο βασικός σκοπός σας;

Η ρομποτική είναι μία από τις βασικές διεπιστημονικές τεχνολογίες του μέλλοντος. Σκοπός της δράσης Robots@MET είναι να μεταφέρουμε την εμπειρία και την τεχνογνωσία, που έχουμε αναπτύξει τα τελευταία χρόνια, και να τη γνωρίσουμε στην ευρύτερη κοινωνία της Δ. Ελλάδας. Να φέρουμε το πανεπιστήμιο κοντά στον πολίτη και το αντίστροφο, μέσω του πάθους μας να κατασκευάζουμε ρομπότ. Ο καλύτερος τρόπος αυτής της συνεισφοράς είναι να μοιραστούμε τις γνώσεις μας με τα παιδιά, στα οποία βασίζεται το μέλλον μας και τα οποία θα γίνουν οι αυριανοί μας επιστήμονες.

Πείτε μας για τις δράσεις της ομάδας σας. Υπάρχουν κάποιες προγραμματισμένες εκδηλώσεις, οι οποίες είναι ανακοινώσιμες;

Παρόλο το μικρό χρόνο ζωής του Robots@MET (5 μήνες), οι μικροί ρομποτιστές έχουν να παρουσιάσουν πλούσιες δράσεις. Μεταξύ άλλων, συμμετοχή σε δύο διαγωνισμούς εκπαιδευτικής ρομποτικής, ομιλίες και ενημέρωση των παιδιών από επιστήμονες του Παν/μιου και όχι μόνο, σε θέματα ανάπτυξης έργων για τους διαγωνισμούς, όπως η μόλυνση του νερού, ο εποικισμός του Άρη, η 3Δ-εκτύπωση, ενημέρωση για θέματα ασφαλείας και υγιεινής, συμμετοχή σε εκθέσεις τεχνολογικού ενδιαφέροντος, σεμινάρια εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας. Η σημαντικότερη όμως δράση από όλες είναι οι πολυάριθμες ρομποτικές κατασκευές των παιδιών. Επίσης, ετοιμάζουμε τη συμμετοχή μας στο Patras IQ και οργανώνουμε την τελετή λήξης του πρώτου κύκλου (20 Μαΐου 2018) όπου θα διεξαχθεί εσωτερικός διαγωνισμός των ομάδων του Robots@MET με παράλληλη έκθεση των ρομποτικών κατασκευών τους, που θα είναι ανοιχτή στο κοινό για να γνωρίσει το έργο των παιδιών από κοντά. Προγραμματίζονται όμως κι άλλες δράσεις-έκπληξη που θα εξιτάρουν τη φαντασία των μικρών ρομποτιστών.

Πρόσφατα το Robots@MET έλαβε μέρος στο διαγωνισμό ρομποτικής FLL Athens (με θέμα το νερό). Πείτε μας για αυτή την εμπειρία σας καθ’ όλη τη διάρκεια προετοιμασίας των ομάδων.

Η συμμετοχή σε μεγάλες διοργανώσεις είναι ιδιαίτερα απαιτητική. Προϋποθέτει οργάνωση, καλή προετοιμασία και συνεργασία. Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με ειδικούς επιστήμονες του Πανεπιστημίου Πατρών με τους οποίους μοιράστηκαν και αξιολόγησαν τις λύσεις που σχεδίασαν. Παρόλο που ήταν η πρώτη συμμετοχή τους σε διαγωνισμό, τα πήγαν πάρα πολύ καλά (11η θέση στο Robot Game από τις 39 ομάδες). Η εναλλαγή των συναισθημάτων νίκης-ήττας κατά τη διάρκεια του ολοήμερου διαγωνισμού ήταν ανεκτίμητη εμπειρία. Χαρακτηριστικά μπορώ να σας πω ότι, όταν ένας μικρός ρομποτιστής ερωτήθηκε από τους κριτές ‘τι αποκόμισες’, τους είπε: ‘ένιωσα πως ... μαζί χαρήκαμε ... μαζί λυπηθήκαμε ... μαζί χάσαμε ... μαζί κερδίσαμε...’. Τελικά, το σημαντικότερο ήταν ότι όλοι το διασκεδάσαμε.

Πώς είναι η συνεργασία σας με τους μικρούς φίλους της ρομποτικής;

Είναι πραγματικά μία πρόκληση να συνεργάζεσαι με διψασμένα για γνώση μικρά παιδιά. Πολλές φορές και ενώ προσπαθείς να τα εμπνεύσεις να δημιουργήσουν, τελικά...υποκλίνεσαι μπροστά στην ευρηματικότητά τους. Προσεγγίζουμε την κατασκευή ρομπότ ως μία αμφίδρομη διαδικασία όπου αμφότεροι επωφελούμαστε. Κάθε Παρασκευή περιμένουμε με αγωνία να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε πρόκληση των μικρών ρομποτιστών.

Πώς σκιαγραφείτε το μέλλον της ρομποτικής, ιδιαίτερα γύρω από την εκπαίδευση;

Αναμφίβολα η ρομποτική θα αποτελέσει αναπόσπαστο κομμάτι της τεχνολογικής κοινωνίας μας και σύντομα θα ενσωματωθεί στην καθημερινότητά μας. Ιδιαίτερα στον χώρο της εκπαίδευσης αναμένεται να βοηθήσει ουσιαστικά, έχοντας ήδη κάνει τα πρώτα της βήματα. Ποικιλόμορφα ρομπότ (ανθρωπόμορφα, αυτοκινούμενα, ευέλικτα κλπ.) έχουν μπει διεθνώς στη σχολική τάξη, βοηθώντας τον δάσκαλο στη μετάδοση και κατανόηση της γνώσης, σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και κυρίως στα σχολεία ειδικής αγωγής. Αναμένουμε λοιπόν τις εξελίξεις, βοηθώντας όμως και προετοιμάζοντας τους μικρούς ρομποτιστές να μπορούν να δράσουν και να συνεργαστούν, μέσα στις μελλοντικές κοινωνίες, με τα ρομπότ.

Καλή συνέχεια στις δράσεις της ομάδας ROBOTS@MET, με την ευχή να υλοποιήσουν όλους τους στόχους που έχουν θέσει!