@UP: Άννα Ρούσσου

Μια άλλη άποψη για τη λογοτύπηση

Στο τεύχος του Ιανουαρίου 2017 του
@Up, στη στήλη Μικρές ειδήσεις
γίνεται αναφορά στην «καθιέρωση
της «σφραγίδας» σαν βασικού λογότυπου
του Ιδρύματος». Ίσως είναι χρήσιμο να
γίνουν κάποιες διευκρινίσεις με αφορμή το
κείμενο αυτό. Συγκεκριμένα, το
«προηγούμενο» λογότυπο δεν είχε προτα-
θεί, αλλά είχε εγκριθεί από τη Σύγκλητο του
Ιδρύματος το 2012. Μπορεί η αισθητική
του να είχε σχολιασθεί αρνητικά από κά-
ποιους, αλλά είχε εξίσου σχολιασθεί θετικά
από άλλους, άρα η αισθητική δεν είναι ένα

Νέα ελληνικά εναντίον αρχαίων; Πραγματικότητα ή παρανόηση;

Σε ένα κείμενο που φέρει την υπογραφή 56 Πανεπιστημιακών δασκάλων (συμπεριλαμβανομένης και της γράφουσας) προτείνεται μια μικρή αύξηση των ωρών διδασκαλίας της νεοελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας, με αντίστοιχη μείωση των ωρών διδασκαλίας των αρχαίων, τα οποία προτείνεται στο γυμνάσιο να διδάσκονται από μετάφραση. Αυτό σημαίνει ότι τα αρχαία ελληνικά παραμένουν στο γυμνάσιο ως μάθημα που αφορά τη μελέτη του περιεχομένου των αρχαίων κειμένων, ενώ η γλωσσική διδασκαλία προτείνεται να γίνεται στο Λύκειο (όπως ίσχυε και παλαιότερα).

Εργαστήριο Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού

>>Η Άννα Ρούσσου, Καθ. Τμ. Φιλολογίας και Διευθύντρια του Εργαστηρίου Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού.
 

Ο υπερθετικός βαθμός της «αριστείας»

Το τελευταίο διάστημα, με αφορμή τις προγραμματικές δηλώσεις του νέου Υπουργού Παιδείας, γίνεται συζήτηση για το θέμα της αριστείας. Στην ανώτατη εκπαίδευση μπορεί κανείς να μιλά για κέντρα αριστείας, δηλαδή μονάδες που προεξέχουν κυρίως στην έρευνα, ή και για ερευνητικά προγράμματα με τον τίτλο «Αριστεία» που στηρίζονται στις υψηλές επιδόσεις των ερευνητών. Δύσκολα, όμως, αναφέρεται η αριστεία σε σχέση με τη διδασκαλία. Τυχαίο; Μπορεί και όχι.

«Ίδια ελληνικά»: τί σημαίνει η γλωσσική ομοιογένεια;

Στην απομαγνητοφωνημένη ομιλία του κ. Υπουργού Παιδείας στην Ολομέλεια του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (http://www.minedu.gov.gr/grafeio-typoy-kai-dimosion-sxeseon-main/omilies-main/12437-05-11-14.html) διαβάζουμε: «Σημειώστε, επίσης, ότι σε όλη τη χώρα, στα Δημοτικά Σχολεία που πηγαίναμε, στην Στ’ τάξη, ακούγαμε παιδιά να μιλούν χωρίς, πια, τοπικά, γλωσσικά ιδιώματα. Τα παιδιά σε όλη τη χώρα μιλούν τα ίδια ελληνικά.